stiri

Comunități implicate, educație de calitate

Peste trei ani de proiect „Comunități implicate, educație de calitate”, pentru 9 unități școlare din județele Iași și Vaslui: 1572 de copii și adulți, părinți și profesori au beneficiat de servicii educaționale integrate pentru prevenirea abandonului școlar

 831 de copii au participat la programele de tip Grădiniță prietenoasă și Școală după școală, cu masă
caldă oferită;
 155 de elevi de liceu au participat la programul de formare abilități de viață;
 45 de antepreșcolari și părinții acestora au fost încurajați și sprijiniți să-și trimită copiii la grădiniță;
 Peste 300 de copii au participat la programele Școala din Timpul liber și Școala Duminicală;
 828 de copii au participat la concursul „Credem în educație”, în urma căruia au primit fiecare ca
premiu o tabletă;
 951 de copii au participat la activități recreative, concursuri, vizite virtuale la muzee, spectacole de
teatru;
 Peste 350 de copii au beneficiat de sesiunile de consiliere psihologică și psihopedagogică;
 360 de părinți au participat la programul Școala Părinților;
 131 de cadre didactice au participat la cursuri de formare acreditate și la sesiuni de instruire;
 50 de adulți au participat la programul A doua șansă;
 8 Centre de Resurse Educaționale au fost dotate și echipate cu echipamente IT, mobilier, materiale
didactice, materiale educaționale, consumabile.

Proiectul european „Comunități implicate, educație de calitate” se încheie în luna octombrie, după trei ani și cinci luni de activități educaționale cu impact pentru 1572 de copii, adulți, părinți și profesori din opt comunități ieșene și vasluiene. Proiectul a oferit servicii integrate educaționale care au avut ca scop reducerea abandonului școlar în cele nouă unități școlare partenere în proiect.
Peste 1031 de elevi au fost sprijiniți să-și îmbunătățească rezultatele la limba română și matematică și să nu abandoneze școala, 360 de părinții au învățat cum să își înțeleagă și educe mai bine copiii iar 131 de profesori au fost sprijiniți să poată oferi ore de educație mai atractive prin cursurile de formare acreditate și sesiunile de instruire la care au participat. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele muncii celor peste 60 de experți din proiect: cadre didactice, pedagogi sociali, psihologi, psihopedagogi, asistent social, expert formare, expert evaluare impact, experți educație non-formală, experți comunicare, responsabili grup țintă, facilitatori comunitari, animatori socio – educaționali, experți achiziții, responsabili financiari, responsabili resurse umane, coordonatori
programe, etc.
„După 41 de luni de derulare a acestui proiect extrem de complex, ne pregătim să punem punct unui parcurs la finalul căruia suntem mai bogați profesional și purtăm cu noi satisfacția atingerii unor indicatori îndrăzneți, într-un context provocator, cel al pandemiei COVID – 19. Prin echipa proiectului, am reușit să rămânem aproape de copiii vulnerabili și de părinții acestora chiar și în condițiile de izolare și de cursuri online impuse de contextul COVID – 19. Sperăm ca pentru cei peste 1400 de copii și părinți, intervenția și prezența noastră să fi fost la fel de benefice și importante cum a fost pentru noi întâlnirea și lucrul cu ei.”, a declarat Magdalena Camanaru – Manager zonal Iași – Vaslui și managerul proiectului.

După un an și jumătate de pandemie și școală online care au afectat profund accesul la educație al copiilor vulnerabili din mediul rural, proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” a venit în sprijinul copiilor și al profesorilor din școli. 828 de copii și adolescenți din categorii vulnerabile au primit tablete, ca premii, acest lucru înlesnindu-le participarea la orele de curs online iar 95 de cadre didactice au primit pachete de IT (cameră web, hard – drive extern și căști cu microfon) care să le permită să-i sprijine în procesul educațional online. „Am recuperat multă materie la orele de după școală pentru că doamna profesoară ne explica mai mult. Am ajuns să am note foarte bune și sunt foarte mândră de mine.” ne spune Ionela, elevă în cadrul proiectului.
Activitățile de educație remedială au fost completate în mod plăcut de activitățile de educație non-formală menite să contribuie la dezvoltarea personală și a abilităților de viață ale copiilor. Multe dintre aceste activități au deschis ochii copiilor spre noi orizonturi. „Am fost actori pentru o zi într-o scenetă creată de noi. Mai mult ne-am distrat. A fost o perioadă foarte frumoasă.” ne spune Adriana, beneficiară în proiect.
De o importanță deosebită au fost și sesiunile de consiliere psihologică și psihopedagogică, de grup și individuale, oferite de către experții psihologi și psihopedagogi din proiect unui număr de peste 350 de copii. Consilierea de grup i-a ajutat pe copii să își recunoască emoțiile, să își dezvolte un comportament armonios în societate și să depindă abilități de comunicare eficiente. Consilierea individuală a fost un real sprijin pentru mulți copii care vin din familii defavorizate precum copii cu ambii părinți plecați în străinătate, copii din familii numeroase și/sau monoparentale, copii care provin din familii cu o situație financiară precară.
„Nevoile copiilor din comunitatea noastră sunt multiple și diverse, acoperind toate palierele piamidei lui Maslow: proiectul POCU – CIEC a încercat să răspundă acestor nevoi cu mult respect si devotement, iar copiii și părinții s-au racordat la activități cu interes și speranță. A fost un proiect solicitant, inovativ, cu aspecte neprevăzute în strategia de abordare a riscurilor: pandemia. Cu grupuri whatsApp, cu pachete educaționale, părinții și elevii s-au simțit ajutați să rămână conectatați, tocmai în acele momente când credeau că rămân singuri, abandonați, schimbând percepția elevilor despre învățare și a profesorilor despre predare-evaluare.

Includerea școlilor din aceste zone defavorizate în acest proiect poate asigura constituirea unei rețele locale de parteneriat, schimbul de bune practici, promovarea inovației în ceea ce privește metodele pedagogice și tehnicile informaționale ajutând la schimbarea mentalității elevilor și a cadrelor didactice, iar în final la progres.”, a declarat doamna Gabriela Conea, inspector proiecte europene din cadrul ISJ Iași.

Părinții au fost și ei implicați în activități și chemați înapoi la o altfel de școală, Școala părinților.
Aceștia au declarat că au învățat să nu își mai compare copiii, au învățat cum să le fie alături copiilor când le este greu, cum să reacționeze dacă copiii nu îi ascultă și cum să aibă grijă de sănătatea lor.
„Activitățile acestea mi-au fost de folos mai ales că am trei copii. Cea mai mare realizare a mea din timpul cursului a fost când am învățat că trebuie să vorbesc diferit cu fiecare copil în parte pentru că și ei sunt diferiți.”, a declarat Daniela, mamă beneficiară în proiect.
Prin programul A doua șansă, 50 de tineri și adulți s-au reîntors la școală pentru a-și continua educația. Mulți dintre ei au realizat cât este de importantă școala și educația pentru a găsi un loc de muncă, a avea un trai decent și a întreține o familie.
În opt unități școlare din proiect au fost create opt Centre de Resurse Educaționale dotate si echipate cu: piese de mobilier, echipamente IT, cărți, materiale auxiliare și materiale educaționale.
În total, investiția realizată prin proiect în aceste spații educaționale a fost de peste 500.000 lei.

Proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” (Contract POCU/74/6/18/103759) s-a desfășurat timp de 41
de luni în intervalul 09.05.2018 – 08.10.2021. Valoarea totală a proiectului a fost de 9.229.327,10 lei, din care 8.940.614,20 lei a fost cofinanțarea din partea Uniunii Europene.

Partener de implementare în proiect a fost Inspectoratul Școlar Județean Iași, acestuia alăturându-i-se 9 unități
școlare – parteneri asociați (5 din jud. Iași și 4 din jud. Vaslui):
– Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, sat Domnița, com. Țibana, jud. Iași;
– Școala Profesională de Industrie Alimentară Țibana, sat Țibana, com. Țibana, jud. Iași;
– Școala Gimnazială Glodenii Gândului, sat Glodenii Gândului, com. Țibănești, jud. Iași;
– Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, sat Țibănești, com. Țibănești, jud. Iași;
– Școala Gimnazială Mironeasa, sat Mironeasa, com. Mironeasa, jud. Iași;
– Grădinița cu program prelungit „Norocel”, Negrești, jud. Vaslui;
– Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești, oraș Negrești, jud. Vaslui;
– Școala Gimnazială „Mareșal Constantin Prezan” Dumești, sat Dumești, com. Dumești, jud. Vaslui.
– Școala Gimnazială nr. 1 Teodor Juncu din sat Băcești, comuna Băcești, jud. Vaslui.
Proiectul Comunități implicate, Educație de calitate, este cofinanțat din Fondul Social European prin
Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educație, dezvoltare economică rurală,
protecția copilului și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății.
Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 31 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți, în aproape 500
de comunități din 25 de județe.

Facebook: https://www.facebook.com/WorldVisionRomania
Instagram https://www.instagram.com/worldvisionro/
Linkedin https://www.linkedin.com/company/world-vision-romania
Website https://worldvision.ro

Related Articles

Back to top button